De oliedop
Gisteren reed ik met mijn Peugeot naar huis en kreeg ik de melding in mijn display “ruitensproeier vloer bijvullen”, er stond nog net geen uitroepteken bij. Gezien het warme weer besloot ik dat ik het beter in de ochtend kon doen en tegelijkertijd mijn olie niveau controleren en zonodig bij te vullen.
Vanochtend nadat ik Huub had uitgelaten heb ik alle spullen bij elkaar gezocht, een liter motorolie, oplosbare ruitenreiniger en de tuinslang. Zoals Koot en Bie al in de jaren ‘80 aangaven, de strijd met de voorverpakte oplosbare ruitenreiniger. De bovenkant, de onderkant, het midden … als een ekster die de steentjes in een waterfles gooit, het wiel uitvinden en vooral niet even teruglopen om een schaar te pakken. Granulaat erin, tuinslang erin en klaar.
Toen de olie controleren, de dop draaide niet. Niet linksom, niet rechtsom, niet met één hand en niet met twee handen. De turbo behuizing was aardig warm of eigenlijk heet te noemen. Ik dacht, wellicht door een wat lager olie peil vacuüm getrokken dus, de peilstok eruit. Dat ging niet zonder slag of stoot maar ik ging van kakkebed naar pissebed zoals mijn moeder dat vroeger benoemde. De knop brak nog net niet af maar met een plop geluid schoot deze los. Inderdaad, daar kon wel een litertje bij.
De olie dop zat vast en ging niet los, niet linksom, niet rechtsom, niet met één hand en niet met twee handen maar ik brandde de muis van mijn duim aan de turbo en de dop schoot los, omhoog over het motorblok, tussen de bedrading door in het motorcompartiment. Ooit vorige eeuw werktuigbouwkunde gestudeerd en toen werd ook het vak motoren nog gegeven. Papieren prop in de vulopening, auto gestart en ondertussen gingen alle scenario’s door mijn hoofd. ANWB bellen? Ook wat suf… naar de garage? Die zien me aankomen op zaterdag en dan moet het onderdeel ook nog op voorraad zijn, een deksel van een jampot misschien? Ik reed een stukje, stapte uit en…. Niets! De moderne techniek had een bodemplaat gemonteerd die het motorcompartiment nagenoeg afsloot.
Op mijn rug, op de grond, gewapend met de zaklamp van mijn telefoon scheen ik tegen de onderkant van de auto. Een paar lichte tikken op de bodemplaat en ik hoorde een tikkend geluid… de olie dop. Aan de rechterkant zag ik een smalle opening van ongeveer 3 cm en voorzichtig… tik na tik, rolde de dop mijn kant uit. Uiteindelijk kon ik de dop zien en aanraken maar, de dop was ongeveer 4 cm hoog. Met mijn hand erin en ik telkens schoof de dop naar achteren. In mijn hoofd hoorde ik mijn vader zeggen, geduld en blijf rustig! Het schroefdraad tussen mijn vingers geklemd, de bodemplaat naar beneden getrokken en… de oliedop weer terug bij de rechtmatige eigenaar.
Wat zijn we er toch op vooruit gegaan
Reacties
Een reactie posten